Uppgiften för förra och denna veckan är att kommentera på någon deltagares personliga kursmål och att försöka identifiera ett utvecklingsområde i vilken man själv kan vara med. Jag har varit i kontakt med två gymnasiebibliotekarier, @NGbib i Nacka och @Stiernhooksbib i Rättvik, och har valt att nu titta lite närmare på Stiernhööksbibliotekariens (Susanne Lundberg) personliga kursmål.
Efter att ha konstaterat att arbetet är ett ensamarbete med ett stort behov av ett utvidgat kollegium känns det ju som helt perfekt att som hon själv skriver, satsa på ett samarbete online med andra runtom i landet. Det finns några viktiga frågor som ställs i slutet (Hur kan samarbeten se ut mellan skolbibliotek som ligger geografiskt långt ifrån varandra? Går det att samarbeta på ett bra sätt? Vilka digitala verktyg skapar dessa möjligheter?) och jag vill därför ta tillfället i akt att jämföra våra olika situationer – som jag uppfattar dem genom min än så länge ytliga kontakt med Susanne och genom gymnasiets webbplats.
Jämförelse mellan Tingsholm och Stiernhöök
Både Tingsholm och Stiernhöök är kommunala gymnasier som är ensamma om gymnasieverksamheten i sin kommun. Gissningsvis är båda skolorna konkurrensutsatta gentemot grannkommuners skolor (vi vet att vi är det i varje fall).
Tingsholm använder PC till eleverna medan Stiernhöök använder Mac. Ger detta en skillnad för hanteringen och anpassning för lärmiljöer, etc? Borde inte göra det, men jag gissar att de IT-frågor som vi får i Mediateket på Tingsholm säkert blir annorlunda på Stiernhöök. Eller får ni inte sådana frågor där?
På Tingsholm finns det fler program än på Stiernhöök, men på båda gymnasierna finns både högskole- och yrkesförberedande program. På så sätt bör det vara ungefärligt samma frågeställningar och behov som finns från eleverna av sitt skolbibliotek.
Vi abetar på båda platserna med digitala plattformar. Båda skolorna använder lärplattformen Fronter (om jag uppfattat det korrekt) och när vi på Tingsholms Mediatek använder Axiell Arena som vår webbplats har Stiernhööks bibliotek, förutom den mer statiska kommunsidan, två bloggar (en om boktips och en om IKT).
Tankar utifrån det insamlade materialet
För det första vill jag säga att det skulle vara riktigt spännande med ett samarbete på något sätt kring skolbibliotekens kärnverksamhet (ex kurser i informationssökning, utbyta material för att stödja varandra och förenkla arbetet) och tiden lär väl utvisa om detta är möjligt. Min önskan är isåfall att Stiernhöök applicerar en CC-licens på sitt utlagda material. Min gissning är att det redan är tänkt som detta, men att markeringen på bloggen inte har gjorts. Med en CC-licens på mer material runtom i Sverige skulle vårt textarbete kunna avlastas betydligt.
Identifiera ett gemensamt skolutvecklingsområde
Jag har själv inte det tekniska kunnandet att utveckla nya digitala funktioner och så, men visst bör vi kunna starta ett samarbete kring texter för blogg och webbplats och därefter även via exempelvis Skype diskutera arbetsmetoder och via Google Drive eller Dropbox skriva på gemensamma dokument. Även att dela med sig av goda exempel på skyltningar, lektionsupplägg, etc är bra sätt att arbeta med detta. Är det bara vi tre gymnasiebibliotek så kan det gott räcka med e-post eller twitter, men är vi fler så bör vi skapa en gemensam plattform där utbytet lättare kan ske – det finns säkert gratisgrejer där ute som vi kan använda oss av.
Är det någon som vill hänga på?