Sedan en vecka tillbaka deltar Peter från Mediateket tillsammans med en handfull lärare/specialpedagoger från skolan i en satsning för att digitalt lyfta skolan. Vi börjar där vi står och tanken är att alla deltagare skall föra med sig sina erfarenheter till kursen och lära sig det man själv vill lära sig. Satsningen som kallas för Digitala skollyftet inbegriper över 1000 pedagoger från hela landet så det är helt klart en stoooor utbildning.
Veckans uppgift är att dela ett eget formulerat personligt kursmål och intresseintrikningar/frågeställningar att ta med genom kursens gång. Det skall egentligen inte vara fråga en tydlig arbetsuppgift (det kommer om två veckor), utan ett övergripande kursmål som passar min egen arbetssituation eller min yrkesroll här på Tingsholmsgymnasiet.
Jag arbetar som gymnasiebibliotekarie på Tingsholmsgymnasiet i det som vi har valt att kalla vårt Mediatek (= samling av olika slags medier). Mediateket på vår skola (min kollega Carin och jag) har under flera år arbetat för att finnas närmare den övriga pedagogiska verksamheten, då vi själva upplevt att vi har något att ge. Alla sådana här satsningar tar ju självklart både energi och tid vilket har inneburit att en del “heliga kor” har fått slaktats – arbetsuppgifter som vi sett som självklara har vi dragit ner på och kanske även tagit bort helt och hållet. Vi upplever dock att det vi förlorat är inte mycket jämfört med vad vi har vunnit.
Puh – vad skönt!
Kursmål
Efter avslutad kurs skall jag ha funnit minst två förbättringsområden i min yrkesroll där jag också har arbetat fram arbetsmetoder eller tagit till mig av andras idéer för att lösa dessa förbättringsområden. Förbättringsområden behöver inte alls betyda “usch vad jobbigt” utan kanske mer “vad kul – det här vill jag satsa på!!!”. Så om jag kan hitta något under dessa timmars arbete på #digiskol som gör att min vardag känns ännu mer lustfylld än vad det är idag samtidigt som jag kan arbeta en och annan stötesten som idag är ett hinder – jag säger bara wow!
Intresseinriktingar och frågeställningar
- Skolbibliotek på gymnasium i relation till skolans övriga pedagogisk verksamhet är något som jag vill arbeta med. Det kan handla om allt från Youtube-filmer (vågar jag det?) till enkla manualer, från idéer till hela lektionsupplägg, allt för att stödja den pedagogiska verksamheten som vi är en del av.