Det här med Digitala skollyftet har jag pratat om vid några personalmöten. Tanken är att vi tillsammans med tusentals lärare och annan pedagogisk personal från hela Sverige skall hitta vägar att lyfta skola in i den digitala eran med hjälp av de metoder och arbetssätt som man kan använda sig av. Och nu kör det alltså igång!
Men som vanligt med ett för oss nytt koncept med “öppen digital kurs” är det många frågetecken. Jag tror att jag har klurat ut det mesta, men det känns ändå fortfarande osäkert och lite nerväst – har jag lockat in skolans personal i något som är ett gungfly eller kommer detta att ge något för oss och vår skola? Jag hoppas självfallet på det sistnämnda!
Digitala skollyftet har en ny webbplats där allt material från kursen kommer att samlas. Då Skolforum på Stockholmsmässan pågår denna vecka har också initiativtagarna till Digitala skollyftet bestämt att de börjar kursen där och då. Vi kan enkelt följa sändningarna via Bambuser på vår dator eller surfplatta – länkarna till de sparade sändningarna kommer att läggas ut på Twitter och Facebook.
Var börjar vi nu?
Mitt förslag är att du lyssnar på Sara Mörtsell när hon förklarar vad Digitala skollyftet är för något. Det förklarar på ett bra sätt många av de frågor man har så här i början av kursen. Därefter bör du läsa genom texten om Anne-Marie Körling som är första veckans inspiratör. Du kan även lyssna på Bambuser-filmen där hon samtalar om hur hon upptäckte “det utvidgade kollegiet”, som är ett annat ord för alla kontakter man får i sitt fortsatta yrkes-utvecklande via sociala medier, etc. Om du skall välja mellan dessa sista två (texten vs filmen) så är texten tillräcklig för att få grunderna.
Uppgifterna i kursen är öppna i tid och plats – man kan göra det när det passar oss själva. Innehållet i uppgifterna anpassar du till dina egna förutsättningar. Alla kursdeltagare är från så vitt skilda sammanhang att det inte går att bestämma att alla skall göra likadant.
Aktiviteter: Kom och gå som du vill till aktiviteterna. En del ser på alla filmer och en del väljer att bara vara med en del.
Personal på skolan som är anmälda till Digitala skollyftet
Att man har anmält sig till Digitala skollyftet innebär inte att man måste fullfölja kursen eller att man måste delta i alla kursens delar. Man väljer själv vilken nivå man lägger på sitt engagemang, men bara genom sin anmälan så visar man i varje fall att man har en intention och en vilja till en förändring.
Peter Rydén, Helena Rask, Christhina Kjöllerström, Maria Al Faris, Emma-Karin Kastö, Anneli Lidberg, Gun-Marie Sundbaum och Helena Halldén har anmält sig – fler får gärna anmäla sig!