Kategorier
Debatt och fria tankar

Vissa enkäter undrar man om frågeställaren vill kunna få ut några svar från eller ej…

Detta skrev jag på Facebook den 3 april (5 dagar sedan).

Har svarat på en enkät från kommunens IT-enhet och förfäras över stavfel, särskrivningar och syftningsfel. Att frågorna är fyllda med ord som gör att texten är än mer obegriplig gör att jag häpnar och faktiskt inte har en aning om vad de menar. Efter att de exempelvis skrivit att de vill “förbygga” frågor från oss (som bara måste betyda att de vill bygga för och hindra oss användare att faktiskt få hjälp) och de frågar efter vilka system jag använder (menar de datortyp, datorprogram eller annat IT-system?) så tröttnade jag och skrev följande:

“Har inte kunnat svara på flera av frågorna då de var antingen obegripliga eller mångtydiga. När ni skickar ut enkäter så bör ni göra det efter att faktiskt ha läst genom enkäten och sett att allt är korrekt.

Gör om, gör rätt…”

“Resultat av enkäten kommer att används för att utifrån användarnas behov planera och genomföra förbättringar av IT-användandet. ” Så säger de i början. Ja, visst…

Fråga 4: “Vilken enhet jobbar du inom?” Vad menas med enhet här, Mediateket, skolan, verksamhetsområde eller stuprör i organisationen? Jag gissade att det var skolområdet.

Fråga 5: “Vilket system jobbar du i huvudsak med?” Mitt svar blev “Det går inte att säga – vad menar ni för det första med “system”? Gäller det datorprogram, datortyp eller annat IT-system? Som datorprogram använder jag Book-IT mest, tillsammans med Google Chrome för vår Arena. Datortypen är till 50% stationär, 30% tunn klient och 20% surfplatta. Självfallet använder jag även andra system…”

Fråga 12: “Anser du att verksamheten bör satsa mer på att höja IT-kompetens hos anställd” – Inte den sämsta av frågorna, men ändå. Känns som en icke-fråga. Självklart är det viktigt. Svarar man nej här så vill man att verksamheten skall tappa fart i ett allt mer ökad IT-fokuserat samhälle.

Fråga 13: “Känner ni till vad ingår i Applikation/Service avtal som verksamheten har undertcknat med IT-enheten” – Que?

Fråga 15: “Anser du att lathundar och självhjälp som ni har tillgång till är tillräckligt bra för att kunna lösa de flesta problem på egen hand” – Här funderade jag på vilka dessa lathundar var och var man fann dessa. De finns säkert någonstans.

Fråga 16: “Anser du att man får tillräckligt information angående IT-frågor” – En väldigt allmän fråga som behöver specificering. Menar de exklusivt från IT-enheten, eller gäller det arbetsgivaren generellt? Eller vill de kolla om vi tar till oss kring IT-frågor i tidningar och webben på egen hand?

Fråga 17: “Hur nöjd är du med…” Här fanns olika alternativ såsom “Ärende svarstider” “System tillgänglighet”. – Med “Ärende svarstider” – menas då hur lång tid det tar för dem att svara i telefon eller hur lång tid det tar för dem att lösa ärendet?

Fråga 18: “Finns det något förbyggande som IT-enheten kan göra för att du inte ska behöva kontakta supporten?” Mitt svar blev “Vet inte varför ni skulle förbygga något – då stoppar ni ju bara oss användare, eller? Eller menade ni förEbygga?”

Just det – en sak till. De skickade ut e-post om undersökningen med orden “Du har valts ut att delta i en enkätundersökning”. Valts ut? Hittills har alla jag pratat med inom kommunen fått detta e-brev. Om det är så, känner jag mig inte särskilt utvald. Detta sista kan ha varit systemet som lagt till denna formulering.

Dagen efter är jag i kontakt med den som gjort enkäten. Hen förstår inte mycket av det jag påpekar, men lovar ändå att fixa de värsta felen. Jag hade dock bett IT-chefen att kontakta mig, då det i enkäten stod “

Har du några frågor om enkätundersökningen vänligen kontakta: [IT-chefens namn]

” och väntar fortfarande 4 dagar senare på detta telefonsamtal. 

Förändringarna som gjorts nu 4 dagar efter samtalet är dessa:
Fråga 4: ordet enhet utbytt till verksamhet.
Fråga 5: Förtydligande att det gäller administrativa system.
Fråga 12: “Anser du att verksamheten erbjuda utbildning för att höja IT-kompetens hos anställda“. Ingen förbättring…
Fråga 13: “Känner ni till IT-avtal som verksamheten har undertecknat med IT-enheten“. Bättre.
Fråga 15-16: [ingen förändring]
Fråga 17: “Ärende svarstider” är nu utbytt till “Handläggning svarstid”. Även om det fortfarande är en särskrivning så är det tydligare vad de helst vill ha. 
Fråga 18: IT-enheten vill här fortfarande förbygga…