Hämtat från Pingpong.
Du ska planera ett undervisningsprojekt med utgångspunkt i tidigare forskning och din egen verksamhet. Arbetet beskriver du i en skriftlig inlämningsuppgift som är utformad så att du, genom att göra och skriva om de olika stegen, både dokumenterar och reflekterar över det du gör på din arbetsplats.
Nedan följer instruktioner för vilka delar som ska finnas med i den skriftliga inlämningsuppgiften. Rapporten som helhet är tänkt att omfatta cirka 6000 ord. När du är klar med rapporten laddar du upp den nedan.
Min skola/bibliotek/verksamhets arbete med informationssökning och kritisk granskning i nuläget
Gör en kartläggning över hur arbetet på din skola/i ditt bibliotek/annan verksamhet ser ut i nuläget med avseende på kursens frågor.
Besvara följande frågor i texten (men måste inte vara i den ordningen):
- Vilka arbetar med informationssökning och kritisk granskning
a) på din skola
b) i din kommun?
Om du inte arbetar på en skola, tänk a) i din närmsta verksamhet och b) i hela organisationen. - Hur arbetar respektive aktör med frågorna?
- Vilka samarbeten finns i nuläget?
- Vilken är din roll i detta arbete?
- Vem/vilka är din målgrupp?
Hur detaljerat detta blir beror på hur stor organisation du arbetar i. Tänk aktörer snarare än individer. Exempelvis ”Många av lärarna i kurslag X” eller ”Lärarna på skolan”, inte ”Lennart och Samira”.
Syfte med utbildningsinsatsen
Beskriv vad du vill uppnå med utbildningsinsatsen och vilka avgränsningar du gör i förhållande till hela ditt uppdrag. Exempelvis, avgränsa till en årskurs, en viss kurs, en viss del av ämnet informationssökning och kritisk granskning eller samarbetet med en specifik person – tänk på att du ska hinna med att både genomföra och reflektera över insatsen inom ramen för denna kurs.
Begrepp och forskning av relevans för utbildningsinsatsen
Du förväntas ”söka, värdera och använda aktuell forskning om informationssökningens praktik och kritiskt förhållningssätt i pedagogiska sammanhang”. I praktiken innebär det att du ska använda kurslitteraturen men även att du ska söka upp forskning på egen hand. Tips om att söka forskning ges i föreläsningen “Att söka i vetenskapliga databaser” (som finns i Dokument).
I rapporten ska du beskriva och reflektera över de begrepp du använder dig av (se kursplanens mål 1.1 för vilka begrepp som du bör fördjupa i den mån de används). Du ska även redogöra för tidigare forskning om den typ av undervisningsprojekt du tänkt dig att genomföra. Om du inte hittar något som tar upp exakt ditt projekt, ta fasta på någon aspekt som är samma och hitta så likt som du kan. Ta upp minst två vetenskapliga studier som är relevanta för ämnet.
Planering av undervisningsprojekt
I rapporten ska du redogöra för hur ditt undervisningsprojekt var tänkt att genomföras. Koppla till din verksamhetsbeskrivning och den forskning du tagit upp där det är relevant.
Genomförande av undervisningsprojekt
Redogör för hur ditt undervisningsprojekt gick i praktiken.
Sammanfattning
Reflektera över informationssökningens och det kritiska förhållningssättets betydelse för elevers lärande. Reflektera även över vilka lärdomar du dragit av projektet och vad du tar med dig i ditt fortsatta arbete.