Kategorier
Skolbibliotek

Ansökan om badge i #digiskol

Jag har ansökt om Digitala skollyftetBadge (länkar: projekt X, alla projekt inom denna badge). Bidraget ska uppfylla de kriterier som motsvarar de tre delar inom kursen “det utvidgade kollegiet” som ligger till grund för Digitala Skollyftet:

1. Den som innehar Digitala Skollyftets badge använder digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande.
2. Det är en person som både lär av andra och lär ut till andra i det utvidgade kollegiet.
3. Innehavaren använder sina färdigheter på ett sätt som gynnar utvecklingen av sin roll i skolan.
(källa)

Nedan visar jag hur jag utvecklats inom ovanstående tre områden.

Tangentbord_med_hand1) Denna blogg och webbplats är mitt och Mediatekets sätt att arbeta samlat med de digitala verktygen. Här samlar jag länkar och en mängd tips och hjälper andra pedagoger med direkta tips i deras arbetsvardag. Jag har det senaste halvåret skapat en resurs för framför allt elever som skriver sitt gymnasiearbete, där elevernas frågor svaras på och där vi ger en struktur för källkritik och källhänvisningar. Jag är aldrig sen med att använda mig av digitala hjälpmedel som stöd, oavsett om det handlar om att samla twittersamtalet från en MIK-konferens eller att blogga om vad jag lärt mig om olika fotoverktyg på nätet.

 

Pedagog2) Jag kommenterade på en nyfunnen skolbibliotekskollegas tankar och idéer kring personliga kursmål och bjöd in både där och på ett otal andra platser (1, 2, 3) till att folk skall tänka till kring Creative Commons. Med hjälp av material som är CC-licensierat kan vi förenkla allas vårt arbete så det här är och har varit en av mina ambitioner med Digitala skollyftet. En annan sak som jag börjat med att ta mer bilder och lägga ut dem med CC-licens på Flickr. Jag är en av de som drev igenom att biblioteken i Västra Götalandsregionen nu startat en gemensam bilddatabas under uppbyggnad (ännu inte helt öppnad, men kommer att innehålla material från minst ett tiotal olika folk- och skolbibliotek, något som gör arbetet med webbplatser och mer tilltalande bilder mycket smidigare.

Via twitter har jag dagligen kontakt med personer inom skola och skolbibliotek. Att både följa personer och delta i aktiva diskussioner med dem är både roligt, utmanande och utvecklande!

Teknik_Kanon3) Jag har systematiskt arbetat för att mina kollegor på skolan skall ha ett stöd i vårt Mediatek. Med hjälp av pedagogkaféer lyfter vi fram enskilda pedagogers kunskaper och på skolans tisdagsträffar har jag ofta en hel del tips om aktuella böcker eller databaser för en pedagogisk utveckling. Jag var med som en av inspiratörerna i Digitala Skollyftets vecka 8 och det här med Google Hangouts var både spännande och roligt! Jag och några gymnasiebibliotekarier har även börjat att teckna på en mall som stöd för ett informationssökningssamtal med eleverna (det sistnämnda är bara ett arbetsmaterial, men är något som startat i #digiskol).

Något som jag saknat med #digiskol är att mina inviter kring Creative commons och att skapa badges för pedagoger inte kommit vidare, även om flera varit positiva. Men man kan ju inte få allt!